keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Oppimistavoitteet selviksi


http://cellobello.com/blog/wp-content/uploads/2013/01/critic.jpg


Kurssin yleiset osaamistavoitteet sisältävät maisema-arkkitehtuuriin liittyvän taiteen ja teosten analysointia, tulkintaa ja asiantuntevan keskustelun käymistä kyseisistä teemoista. Jotta nämä tavoitteet tulevat saavutetuiksi, tulee hahmottaa paitsi alan historiaa ja nykyisyyttä, myös suuri määrä erilaisia näkökulmia, joilla teosta voidaan lähestyä. Omat ennakkotietoni maisema-arkkitehtuuriin liittyvästä kritiikistä pohjautuvat pari vuotta siten käymääni Nykyajan maisema-arkkitehtuuri kurssiin, jolla luotiin katsaus alan perusteisiin ja tarkasteltiin viime aikojen kehitystä.

Olen kyllä aiemmin kulkenut maailmalla useissakin maisema-arkkitehtuuriin liittyvissä kohteissa, mutta ennen nykyistä maisema-arkkitehtuuriin liittyvää koulutusta en ole ajatellut niitä niinkään taideteoksina tai yleensäkään maisema-arkkitehtuurina. Olen vain joko pitänyt niistä tai ollut pitämättä, lähinnä omien tuntemuksien perusteella, vaivautumatta sen kummemmin miettimään mikä tekee paikasta viihtyisän tai erilaisen. En ole myöskään juuri lukenut kohteisiin liittyviä arvosteluja tai seurannut alan keskusteluja, satunnaisia eteen osuneita arvioita lukuun ottamatta.

Nyt olen kuitenkin alkanut katsoa asioita eri silmällä. Olen alkanut miettimään mikä tekee paikasta sellaisen kuin se on, mikä on ollut suunnittelijan ajatuksien taustalla, miksi se on viihtyisä tai epämiellyttävän tuntuinen, kuinka se on rakennettu, miten se toimii ja mihin aisteihin se vaikuttaa. En ole kuitenkaan aina osannut sanoittaa ajatuksiani, puhumattakaan siitä että olisin voinut perustella näkemyksiäni jollekin toiselle.

Hyvän kritiikin lähtökohta on paitsi perusteellinen tutustuminen kohteeseen, myös alan vahva tuntemus, joka auttaa löytämään vertailukohtia arvioitavaan kohteeseen. Ennen kuin voidaan antaa asiantuntevaa kritiikkiä kohteesta, pitää kriitikolla olla vertailupohjaa ja taustatietoja, joihin arvio voi perustua.

Toivon oppivani tällä kurssilla näitä taustatietoja ja saavani perusteita kirjallisen arvioinnin ja keskustelun tueksi. Lisäksi toivon että konkreettiset kirjoitustehtävät ja arvioinnit erilaisista kohteista herättävät näkemään mihin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomioita ja mitkä seikat eivät välttämättä ole niin merkityksellisiä arvioinnin kannalta. Kurssi antaa runsaiden keskusteluharjoitusten myötä myös mahdollisuuden esiintymiskokemuksen kartuttamiseen ja sosiaaliseen kommunikointiin. Keskusteluissa tavoitteena on oppia keskustelemaan perustellusti ja vakuuttavasti, niin ettei omia mielipiteitä tarvitse perustaa pelkälle mutu-tuntumalle, tunteelle tai arvauksille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti